Suché sklály

SUCHÉ  SKÁLY

Trasa:                      Semily – Chuchelna – Komárov – Kozákov – Vzdychánek –
                                 Koberovy – Besedice – Nad Suchými skalami –Sokol – Malá Skála

Datum konání:         30. 07. 2016

Vedoucí akce:         Jana Klimešová

Délka trasy:            18,5 km

Počet účastníků:    15

Sobotní ráno přivedlo na vlakové nádraží řadu turistů, kteří se společně vydali vstříc nádhernému dni , naplněnému spoustou zážitků a radosti ze společně prožitých chvil .

Výlukovým autobusem odjíždíme do Jaroměře, kde nasedáme do rychlíku a po zhruba hodině vystupujeme v Semilech, které leží v kotlině na řece Jizeře ve výšce 340 m n. m  Za jasné oblohy a vysoké vlhkosti vzduchu začíná náš výstup po zelené značce na vrch Kozákov, který se nachází ve výšce 744 m n.m.  O Semilsku se říká, že je to kraj dalekých rozhledů a hlubokých údolí, o čemž se přesvědčujeme již  po prvních kilometrech. Stoupáme, ale stále se ohlížíme a kocháme se  vrcholky Krkonoš . První posezení  máme u  domku v kopečku s velkým záhonem  levandule, plné barevných motýlů, a keře žluté  mochny křovité.  Potom  nás cesta vede pěšinami  mezi  kvetoucími loukami  ke Komárovu (Chuchelné), kde obdivujeme truhlíky s letničkami a pestrobarevnou paletu květin na zahrádkách. Kousek před Kozákovem  se

A jsme na Kozákově - nejvyšším  vrcholu Semilska a Českého ráje. V těsném sousedství Riegrovy turistické chaty stojí kovová věž, jejíž ochoz ve výšce 24 metrů slouží jako rozhledna. Za jasného počasí je z rozhledny  výhled na Krkonoše, Jizerské hory, Orlické hory, Český ráj nebo vrcholky Českého středohoří.

Kozákov je také velmi oblíbeným cílem vyznavačů paraglidingu a my máme to štěstí, že  se můžeme osobně podívat, jak probíhá příprava, rozběh z kopce a následné plachtění nad údolím.  Pro mnohé z nás to byl nezapomenutelný zážitek a přijemné zpestření návštěvy Kozákova. A potom už dolů po červené značce přes Vzdychánek, obec Koberovy, Besedice. Procházíme cestičkami mezi pestrobarevnými loukami, potkáváme několik kolařů v protisměru a co je nejdůležitější, stále si užíváme výhledy po okolní krajině. Potom sejdeme  na silnici, vzápětí odbočíme vlevo do mírného kopce ….a je to tady. Na pravé straně se mezi stromy objevují Suché skály. Atraktivní skalní hřeben z pevného pískovce vyčnívá vysoko nad lesy a z dálky tak připomíná varhany nebo dračí hřbet. Vytváří charakteristickou siluetu krajiny Maloskalska. Dříve se Suché skály jmenovaly Kantorovy varhany, dnes jsou též nazývány českými Dolomity. Jedná se o unikátní geomorfologickou lokalitu, která u nás nemá obdoby. Suché skály jsou oblíbeným horolezeckým terénem. Člení se zhruba na 20 věží - Hlavní, Sokolí, a další. V roce 1965 byly Suché skály vyhlášeny národní přírodní památkou. Posedíme na lavičkách, kterou jsou umístěny přímo naproti skalám, kocháme se, fotíme a užíváme si klidu a pohody .

Od Suchých Skal pokračujeme k Malé Skále. Vyjdeme z lesa a najednou se před námi  otevře pohled na celou Malou Skálu a její okolí – nezapomenutelný zážitek.

Teplý a sluneční den zakončíme občerstvením, každý podle chuti a nálady, a potom už cesta na nádraží a vlakem plným turistů se vracíme domů.

Janě patří velké poděkování za zvolenou trasu a příjemnou atmosféru celého dne.

Dáša

Náhledy fotografií z alba Suché skály